• Sissel Ofstad

Tøy og bøy - skuldre og nakke

Updated: Feb 1

Har du en fysisk krevende jobb? Står du i mange timer på jobben? Går du mange kilometer på jobben? Løfter du tungt? Eller sitter du stille foran PC?

Da bør du ta pauser hvor du strekker og tøyer kroppen. Her er øvelser du kan gjøre for skuldre og nakke.


  • Du kan løfte skuldrene forsiktig opp og senke dem ned igjen.

  • Så løfter du først venstre skulder og så høyre skulder hver sin gang.

  • Du bør gjøre dette fem ganger.



  • For denne øvelsen må du ha lave skuldre.

  • Så presser du skulderbladene sammen. (Du skyter brystet fram.)

  • Etterpå krummer du ryggen og strekker armene ut foran deg. (Å krumme ryggen betyr å bøye ryggen.)

  • Du bør gjøre dette tre ganger.



  • Du kan også løfte armene og la dem falle langsomt ned. Du kan gjerne stå når du gjør øvelsen.

  • Dette kan du gjøre flere ganger.

  • Til slutt rister du armene og slapper av i hele kroppen.



  • Først bøyer du hodet, så overkroppen. La armene falle forover ned mot gulvet. (Hodet, overkroppen og armene henger som på bildet.)

  • Det er fint å bøye litt i knærne når du henger slik.

  • Ikke heng for lenge.

  • Så ruller du langsomt opp med hodet til slutt.

  • Dette kan du gjøre tre ganger.

  • Rett deg opp i ryggen og pust dypt og rolig.

  • Gjør øvelsen fem ganger.


  • Du kan strekke den ene armen rett frem. Så bruker du den andre armen til å presse den inn mot kroppen. (Akkurat som på bildet.)

  • Du må holde slik i et halvt minutt.

  • Du kan gjøre dette fra 3 til 8 ganger.


  • Du kan stå ved en vegg og strekke den ene armen bak deg. Det er fint om du presser hånda mot veggen.

  • Så snur/vrir du overkroppen mot den andre siden.

  • Det er bra om du står slik i et halvt minutt.

  • Dette kan du gjøre 3 til 8 ganger.

562 views0 comments

Recent Posts

See All