- Sissel Ofstad
Herman - kapittel 3

Vokabular
å regne ut - gjøre et mattestykke
å ta følge med - gå sammen med noen
å lange ut - gå fort
å slenge ut - å si noe uten å tenke seg om
et penal - en ting av stoff eller skinn vi har blyanter, penner i på skolen
høytidelig - alvorsfylt, opphøyd
durabelig - veldig
å lette - gjøre lettere, enklere, mindre vanskelig
et tryne - nedsettende: munn eller ansikt på menneske
å skrape - rengjøre med kvast redskap
en sveis - frisyre
å oppdage - bli klar over, finne, få øye på
en skøytetrikot - drakt man bruker når man går på skøyter
en rakkerunge - uskikkelig unge
å vakle ut - gå utstøtt, holde på å falle
å spurte - løpe raskt, sette opp farten når man løper
å snike seg - å lure seg
skummelt - dystert, uhyggelig
et kateter - bord og stol for lærer i et klasserom
en pekestokk - en stokk lærere bruker til å peke med
et kritt - hvit eller lysegrå kalkstein
en kårde - i fekting:stikkvåpen med lang, rett og trekantet klinge
å le seg ihjel - le lenge og veldig
å gå et rykte - nyhet som går fra munn til munn, prat, sladder
en sjuendeklassing - en person som går i sjuende klasse
å bli overfalt - å bli angrepet
en neve - en hånd
å nedkjempe - overvinne fullstendig ved kamp
å spre seg - drive med for mange ting samtidig
en pult - møbel til å lese eller skrive ved (skrivepult)
å gripe inn - gå imellom, ta affære
å hamre - gjøre flat, fjerne bulker med hammer
en tømmerstokk - enkelt trestamme av tømmer
strøken - uten feil og mangler
å skru inn - dreie skrue eller skrueinnretning
å gi opp - slutte å kjempe
et spann - bøtte
råtten - som holder på å gå i oppløsning
herbarium - samling av pressede planter
å smiske med - prøve å innsmigre seg, gjøre seg lekker
en vaskekone - kvinnelig rengjøringsassistent
å hekle - lage maskerekker av tråd og heklenål
en gryteklut - et stykke stoff vi bruker til å ta varme gryter i
skarp - hvass, spiss
å dette ned - å falle ned
en sinke - åndelig tilbakestående person (dum)
en krykke - stav med tverrtre i høyde med armhulen eller med håndtak og armstøtte
å hyle - rope eller skrike høyt og skingrende
å slepe - dra, hale, drasse, taue
en høysåte - kjegleformet haug
å fingre med - tukle med, føle på med fingrene
å slippe taket - miste eller løsne taket
gjennomsiktig - transparent, som en kan se igjennom
å surre fast - binde fast med tau
forundret - overrasket
å holde seg fast - ikke gi slipp
å storme - fare, styrte
å velte - kante
en sykesøster - sykepleier
å tetne - bli tett(ere)
å bule - hevelse, rundaktig oppsvulming
å grine - gråte
å bikke avgårde - vippe avgårde
å dundre - brake, buldre
en ladning - stor mengde
et brevpapir - pent/dekorativt papir
en smekke - søleklut til å feste under haken på småbarn
å fiske fram - finne/hente fram
en skill - rett linje i hodehåret som er dannet ved at håret er strøket til side
en oppmuntring - noe som oppmuntrer
en sum - et beløp
å snuse - lukte
å kremte - rense, klare stemmen
en forveksling - ligne på en prikk
å tvinge - presse, øve press på, gjennomføre med makt
knudrete - full av ujevnheter
grundig - omhyggelig, dyptgående, ordentlig
å slenge - å kaste
underlig - rar
å skryte - rose overdrevent
å stå til - gå ganske bra
en kloakk - underjordisk avløpssystem for flytende avfall
å kvele - drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene
å greie seg - klare seg
1. Hvordan er Herman som skoleelev?
2. Hvorfor har jenter håndarbeid og gutter sløyd? Hvordan er det i dag?
3. Hvilke tanker gjør du deg om Glenn, Karsten og Bjørnar?
4. Hva gjør Herman på sløyden?
5. Hvordan reagerer læreren når han ser Herman?
6. Hvordan tror du læreren opplever situasjonen?
7. Finner du flere eksempler på hvordan barns perspektiv avviker fra de voksnes i kapittel 3?
8. Hva skjer når Herman er hos frisøren?
9. Finner du frampek og metaforer i kapittel 3?
LITTERÆRT VIRKEMIDDEL - PERSPEKTIV